Jawapan Pada Azan. Azan untuk memberitahu masuk waktu sembahyang di masjid atau surau tidak memadai dengan menggunakan suara yang dirakam kerana yang diperintahkan melaungkan azan apabila masuk waktunya itu ialah manusia. صدقت وبررت وانا على ذلك من الشّاهدين Bolehkah dijelaskan justifikasi pindaan ini pada azan dan adakah menterjemahkan azan itu dibenarkan? Ketika itu tidak ada orang yang menyeru (melaungkan azan) untuk menunaikannya. Perkara ini telah dilihat dilakukan oleh nabi muhammad saw ke atas husein bin ali. Ia dilaungkan sebanyak dua kali bagi setiap lafaz kecuali takbir pada awal azan disebut sebanyak empat kali dan lafaz kalimah tauhid di akhir azan hanya sekali sahaja. Melaungkan azan juga adalah satu fardu kifayah bagi sesuatu kumpulan, dan tuntutan sunatnya terlaksana walaupun tidak dilakukan oleh semua ahli kumpulan tersebut. Ketika itu tidak ada orang yang menyeru (melaungkan azan) untuk menunaikannya. Pada suatu hari nabi telah mengumpulkan para sahabat untuk bermesyuarat tentang cara untuk memberitahu masuknya waktu solat serta mengajak orang ramai agar ke masjid melakukan solat jemaah.Ada yang mencadangkan supaya dikibarkan bendera sebagai tanda waktu solat, ada yang mencadangkan ditiup serunai ataupun trompet;
About Me
Powered by Blogger.